Junior+
Het Junior+ is ontwikkeld voor alle leerlingen in klas één van het Zuyderzee Lyceum Junior. Ons doel is, om de leerling op hun niveau te laten presteren en hun talenten te laten ontdekken, zodat de leerling gemotiveerd en met plezier naar school gaat en zichzelf blijft uitdagen en ontwikkelen.
Alle leerlingen krijgen in klas één twee reguliere mentorlessen in per week. In periode twee en drie vervalt één mentoruur en starten we met het aanbieden van een verrijking-uur in de vorm van workshops op dinsdag het tweede en derde uur, zie hieronder beschreven;
Lesuur 1. 08.30 – 09.00 uur Bandbreedte uur
Lesuur 2. 09.00 – 09.45 uur Junior+ workshops 1e klassen havo
Lesuur 3. 09.45 – 10.30 uur Junior+ workshops 1e klassen vwo
Leerlingen kunnen zichzelf inschrijven voor de workshops. De leerlingen kunnen kiezen uit de volgende workshops; Chinese taal & Cultuur, BreinYoga-training, Algemene Muzikale Vorming, Schaken, Fotografie, Dans, BookTok, Gebarentaal, Huiswerkbegeleiding en Studievaardigheden.
Binnen de workshops bieden we verrijking, verdieping, verbreding en uitdaging aan. Uitdaging is een taak laten uitvoeren die moeilijk te verwezenlijken valt door de leerling en verrijking een taak laten uitvoeren die waardevol is in de ogen van de leerling. Vooral dat laatste is een belangrijk onderdeel bij de workshops. De bovenstaande implementaties worden georganiseerd en ontwikkeld door de werkgroep Junior+. In deze werkgroep zitten onder meer mentoren, leerlingbegeleiders en vakdocenten. Halverwege het schooljaar is er een inloopochtend voor ouders en verzorgers en aan het eind van het schooljaar is er een presentatie-avond voor alle ouders/verzorgers en andere geïnteresseerden waarin leerlingen presenteren wat de leerling hebben geleerd bij de workshops.
Afbeelding 1. Model werkwijze Junior+
Meer- en hoogbegaafdheid
Leren leren
Leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn hebben op de basisschool vaak niet of weinig hoeven leren en hebben hun executieve functies daardoor onvoldoende ontwikkeld. Op het Zuyderzee Lyceum kunnen de mentoren, vakdocenten en de leerlingbegeleider helpen bij het aanleren van deze belangrijke vaardigheden. Het onvoldoende beheersen van deze vaardigheden is een mogelijk risico op onderpresteren. Onderpresteren kan zich uiten in demotivatie, geen tot weinig zelfdiscipline en zodoende niet meer kunnen presteren op het verwachte niveau. Door onze manier van werken proberen we dit zoveel mogelijk te voorkomen. Indien dit toch aan de orde is dan zetten we extra expertise en begeleiding in, om leerlingen weer in hun kracht te zetten. Dit alles wordt vormgegeven binnen de vaklessen, mentoruren en de workshop Studievaardigheden.
Signalering
In het eerste jaar wordt er bij alle leerlingen op het vwo de IST (Intelligentie Structuur Test)* afgenomen. Naast de afname van de IST nemen we ook de FES** (Fragenbogen zur Erfassung des Erkenntnisstrebens) af. De testen worden door de mentor zelf afgenomen op het Zuyderzee Lyceum.
* De Intelligentie Structuur Test (IST). De test bestaat uit drie delen: intelligentie, geheugen en kennis, die elk ook weer in kleinere delen (subtests) zijn verdeeld. ** De Fragenbogen zur Erfassung des Erkenntnisstrebens (FES). Middels de FES zien we de bereidheid tot het leveren van cognitieve inspanningen, demotivatie om op een zelfstandige wijze kennis te vergaren en de competitieve instelling in kaart brengt.
Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (Radboud Universiteit Nijmegen) werkt de resultaten uit en geeft de mentor handreikingen en de mentor bespreekt de bevindingen met de leerling en de ouders/verzorgers. De resultaten van deze testen geven ons inzicht in de onderwijsbehoeften van de leerlingen, zodat we daar zo goed mogelijk bij kunnen aansluiten. Voor de ouders en verzorgers is er een speciale ouderavond waarin de resultaten worden uitgelegd door een orthopedagoog van het CBO.