Zuyderzee Lyceum organiseert 25e Wiskunde Olympiade

Woensdag 25 januari heeft wiskunde docent Peter van der Heijden voor de 25e keer de Wiskunde Olympiade op het Zuyderzee Lyceum georganiseerd. Na twee jaar geen Olympiade door corona, kon iedereen met belangstelling voor wiskunde het hart weer ophalen met de ingewikkelde wiskundige opgaven.

In de afgelopen jaren hebben al bijna 2400 leerlingen meegedaan. Voor deze 25e editie stonden meer dan 90 enthousiaste leerlingen uit de vierde, vijfde klas en zesde klas van havo en vwo op de deelnamelijst. Ook leerlingen uit 3 havo en 3 vwo konden meedoen. Naast het Zuyderzee Lyceum doen ongeveer 318 scholen voor voortgezet onderwijs mee aan deze landelijke olympiade, met in totaal 6473 leerlingen.

Fanatiek
Al vanaf de start van het schooljaar weten leerlingen dat ze in januari deel kunnen nemen aan de Olympiade. Een aantal leerlingen bereidt zich fanatiek voor. Ze komen zelfs met opgaven aanzetten die uitdagend genoemd kunnen worden. Peter: “Het is goed te merken dat er elk jaar weer nieuwe leerlingen van zich laten spreken en laten zien dat ze in staat zijn het beste in zichzelf naar boven te halen. Dit jaar zijn Susanne Poldervaart, Joep Vermue, Koen de Visser, Tomas Platje en Sido Hofman zo goed dat zij in ieder geval door zijn naar de volgende ronde. Onder daverend applaus hebben deze en alle andere prijswinnaars hun beker in ontvangst mogen nemen.”

Op 10 maart gaan 1000 leerlingen strijden om een plek in de finale. Onze winnaars gaan naar de Rijks Universiteit van Groningen. De finale vindt plaats in Eindhoven op 15 september. In de finale is plek voor 130 leerlingen.

Over de Wiskunde Olympiade
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 met belangstelling voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. De speelse maar uitdagende opgaven testen de creativiteit en het wiskundig inzicht. Bij deze wedstrijd mag een leerling echter alleen gebruik maken van een pen, potlood, passer en geodriehoek.