Sfeerverslag practicum ‘hondshaai’

Vorige week dinsdag stond het practicum ‘biodiversiteit’ op het programma. Tijdens dit practicum hebben de leerlingen van vwo 4 een hondshaai ontleedt. Doel van het practicum was om meer te weten te komen over de anatomie van de hondshaai en om na te denken over de evolutie van dit mooie zeedier. De hondshaai staat ook wel bekend als de ‘zandhaai’ omdat hij vanwege zijn schutkleur erg lijkt op het zand van de zeebodem. De haai kan daardoor onopgemerkt prooidieren besluipen en opeten. Hoe beter de schutkleur, hoe groter dit voordeel én hoe meer ze dus te eten hebben. Het is daarmee een erg mooi voorbeeld van ‘survival of the fittest’. De leerlingen vonden het erg leuk om te doen. Alle andere leerlingen (en collega’s) die daarna les hadden in het biologielokaal vonden het minder leuk. We zagen het maar als een mooie bevestiging dat ons reukvermogen nog volledig intact was.