Drie leerlingen Zuyderzee Lyceum door naar tweede ronde Nederlandse Wiskunde Olympiade

Maandag 29 januari heeft de 63e editie van de Nederlandse Wiskunde Olympiade plaatsgevonden op het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord. Er stonden ruim 100 enthousiaste leerlingen uit de vierde, vijfde klas en zesde klas van havo en vwo op de deelnamelijst. Ook leerlingen uit 3 havo en 3 vwo konden meedoen. De Wiskunde Olympiade werd voor de 26ste keer op rij georganiseerd door wiskundedocent Peter van der Heijden.

Al vanaf de start van het schooljaar weten de leerlingen dat ze deel kunnen nemen aan de Olympiade. Hilde is één van deze leerlingen. “Ik had me er niet op voorbereid, maar de opgaven waren prima. Het is een ander soort wiskunde dan die je in les krijgt.”

Winnaars
Afgelopen week konden de winnaars bekend worden gemaakt. Peter: “Wat is de prijsuitreiking ieder jaar weer een mooie gebeurtenis. Het is fijn om te zien dat we op deze school elkaar daar de ruimte voor geven.” In de kantine van het Senior Lyceum verzamelen zich ongeveer 300 leerlingen, die onder luid applaus de winnaars in deze schoolcompetitie toejuichten.

Dit jaar waren de winnaars in de verschillende categorieën, Sophie Visser, Kim Westerduin, Tijs de Visser, Fabian Onink, Ali Mohammad, Milan de Vries en schoolwinnaar Sido Hofman. Nikol Koziel (4 havo), Hilde van Benthem (5 vwo) en Tomas Platje (5 vwo) deden het nog wat beter en mogen zich opmaken voor de tweede ronde. Nikol: “Het is de eerste keer dat ik mee heb gedaan en ik had niet verwacht zo ver te komen. De opgaven waren uitdagend, maar leuk om te doen.” Sido deed voor de vierde keer mee en hij is voor de vierde keer in de prijzen gevallen. “De afgelopen twee jaar ben ik tot de tweede ronde gekomen. Daar waren de opgaven zodanig lastig dat de punten te beperkt bleven voor een plek in de finale.”

Finale
Op 15 maart gaan zo’n 800 leerlingen strijden voor een plek in de finale. Onze drie winnaars gaan naar de Rijks Universiteit van Groningen. De finale vindt plaats op 13 september aan de Technische Universiteit in Eindhoven. In de finale is plek voor 130 leerlingen. Uit de winnaars worden uiteindelijk de teams samengesteld die Nederland vertegenwoordigen bij drie internationale wiskundewedstrijden, waaronder de Internationale Wiskunde Olympiade, in 2025 in Australië̈.

Over de Wiskunde Olympiade
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 1 t/m 5 met belangstelling voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. De speelse maar uitdagende opgaven testen de creativiteit en het wiskundig inzicht. Bij deze wedstrijd mag een leerling echter alleen gebruik maken van een pen, potlood, passer en geodriehoek.