Hoe meer je leest, hoe meer je weet!

Vanaf vandaag lezen alle leerlingen op het Zuyderzee Lyceum senior twee keer per week. Dit gebeurt tijdens de eerste dertig minuten van de reguliere lessen. En echt Heel Senior Leest; De leerling leest, de klas leest, de school leest.

Feestelijke aftrap
Het project Heel Senior Leest (HSL) vond dinsdag plaats met een feestelijke aftrap. De leerlingen werden verrast met een optreden van Luan Buleshkaj, woordkunstenaar in de breedste zin van het woord. Ook kregen alle leerlingen een boek van de school cadeau. De leesuren op het senior kunnen hiermee officieel van start. In periode 1 en 3 zijn deze leeshalfuren op de dinsdag en donderdag; in periode 2 en 4 zijn deze uren op de maandag en woensdag. Hiervoor is een speciaal leesrooster gemaakt. Deze uren zijn ook zichtbaar voor de leerlingen op de borden in de school.

Waarom meer aandacht voor lezen?
Leren lezen vraagt enorme toewijding, focus en aandacht. Vooral het aandachtig lezen van lange en complexe teksten heeft grote positieve gevolgen voor het denkvermogen. Kritisch en analytisch leren denken begint met goed leren lezen. Het is dan ook onze taak als school om een leesklimaat te creëren waarin dat tot ontwikkeling komt. Een school die leest, bouwt aan zijn toekomst.

Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. De leesvaardigheid onder jongeren in Nederland is in één generatie tijd sterk afgenomen. Sterker nog: in een van de rijkste landen ter wereld loopt straks 25 procent van de jongeren risico op laaggeletterdheid. In een wereld vol digitale afleiding blijft lezen noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan de wereld. Kortom, om als burger te kunnen functioneren. Daarnaast blijkt uit steeds meer studies dat lezen correleert met onderwijsprestaties, sociaal-economische status, mentale gezondheid en levensverwachting. Lezen loont dus.