Gewoon lezen en kijken hoever je komt

Het Zuyderzee Lyceum doet voor de zesde keer mee met de voorleeswedstrijd Read2me. Twee keer wonnen zij de provinciale finale en mochten ze naar de landelijke finale. Wietske Witteen, docent Nederlands op het Zuyderzee Lyceum junior, heeft dit project destijds opgezet binnen de school. Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor brugklassers. Een initiatief van Stichting Lezen om lezen in het voortgezet onderwijs op de kaart te zetten. De docenten Nederlands willen met dit project laten zien hoe leuk voorlezen en lezen kan zijn en verheugen zich op de Provinciale finale die plaatsvindt op 12 april in Lelystad.

‘Ik vind voorlezen voor mensen leuk om te doen, maar ook best spannend’, vertelt Jolie Boot (12 jaar). ‘Als ik eenmaal begin en de eerste zinnetjes heb gelezen dan gaat het goed. In mijn hoofd maak ik mij dan nog wel druk, maar ik zie er wel heel rustig uit. Voor de finale is ze wel zenuwachtig: ‘Straks zeg ik een woordje verkeerd en dan denk ik gelijk dat ik niet meer kan winnen.’

Favoriete boek
Jolie gaat een stukje lezen uit het boek Boy7 van Mirjam Mous. Ze heeft dit boek gekozen omdat één van haar beste vrienden het wel zeven keer gelezen heeft. Dus wilde ze het wel proberen. ‘Mijn moeder, docent Nederlands, had het ook aangeraden.’ Inmiddels is het ook het favoriete boek van Jolie.

Gekozen fragment
Tijdens de finale begint Jolie gelijk met een spannend, maar tegelijkertijd rustig stukje. ‘Je kunt het dan goed vertellen en de spanning overbrengen op het publiek’, aldus Jolie.  Over een week is de finale in Lelystad. Of ze hiernaar uitkijkt? ‘De hele klas is blij dat ik onze klas mag vertegenwoordigen en ook mijn vader en moeder zijn trots dus ik kijk er zeker naar uit! ‘Mijn moeder heeft één keer naar mij geluisterd toen ik voorlas en zei dat ik het heel goed deed. Gewoon lezen en kijken hoe ver je komt’, zei ze.