Kies jij na 3 havo voor Route Business?

NIEUW!

Het Zuyderzee Lyceum start komend schooljaar met Route Business voor vierdejaars havoleerlingen
In 2022 zijn wij op het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord begonnen met het vormgeven en opzetten van een Route Business. Route Business is onderdeel van 20-80Learning en is gericht op ‘ondernemende’ leerlingen die aan het einde van havo drie kiezen voor het profiel Economie & Ondernemen. In schooljaar 2024-2025 gaan wij van start met de eerste klas vierdejaars havoleerlingen.

Wat houdt het in?
20-80Learning betekent dat je één dag in de week (20%) praktijkgericht onderwijs volgt en vier dagen (80%) de reguliere lessen. Op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag volg je de reguliere lessen en de woensdag is bij ons de ‘praktijkdag’. Dat breekt mooi de week. Deze dag is anders dan de andere dagen. Het woord ‘praktijk’ spreekt voor zich, je gaat dingen (zelfstandig) doen. Dat ‘doen’ loopt uiteen van meeloopdagen met opdrachten bij een bedrijf tot samen een eigen bedrijfje oprichten. Daarnaast ga je onderzoek doen en geef je presentaties. Ook volg je gastlessen van (lokale) ondernemers. Alle lessen vinden plaats in het speciale Route Business-lokaal. Dit lokaal gaan we voor de zomervakantie van 2024 inrichten en is echt gericht op samenwerken, presenteren en ondernemen.

Waarom Route Business?
Een groot deel van de havoleerlingen weet niet ze wil na het behalen van het diploma. Met Route Business bereiden wij de leerlingen beter voor op het hbo en op de keuze die ze maken als het gaat om een vervolgopleiding. Jack Glas, docent economie legt uit: “Ons doel is om de leerlingen een verband te laten leggen tussen datgene wat ze nu leren en uiteindelijk in de praktijk gaan toepassen. IBC is het ervaren van de praktijk en onbewust of bewust voorbereiden op dat wat er mogelijk is voor onze leerlingen in de maatschappij. Ook leren wij ze vaardigheden die ze kunnen gebruiken in de vervolgopleiding en het bedrijfsleven.”