Lelylijn workshop 17 april 2024 – Vwo-5

Op woensdag 17 april heeft vwo-5 de workshop Lelylijn gevolgd waarbij de leerlingen gingen nadenken en brainstormen over vier mogelijke scenario’s van de Lelylijn. De workshop werd gegeven door CMO STAMM namens de overheid en gemeente. Na een korte introductie werden de leerlingen in vier groepen verdeeld over twee lokalen waarbij ze zich bezig gingen houden met de volgende vier scenario’s: Dertig minuten gemeenschap, Vitaal Ecoland, Stedelijk Netwerk en Internationale Topregio.

Elk groep werd voorzien van een sheet met uitleg over het desbetreffende scenario en een route voor de Lelylijn. De leerlingen konden op de kaart kijken in welke plekken de trein van de Lelylijn zou stoppen. Wat zou het gevolg zijn als je vanuit Emmeloord 4x per uur de mogelijkheid hebt om een Sprinter te nemen? Diverse dorpen en omringende plekken werden genoemd zoals Urk, Emmeloord, Lemmer, Heerenveen, Joure en Drachten. Met de Lelylijn ontstaan er immers mogelijkheden om sneller te reizen naar steden als Leeuwarden en Groningen, waar de leerlingen wellicht in de toekomst gaan studeren. Elke leerling kreeg vervolgens de opdracht om positieve en negatieve effecten bij verschillende dimensies voor brede welvaart in te vullen. Denk hierbij aan welzijn, materiële welvaart, gezondheid, arbeid en vrije tijd, wonen, samenleving, veiligheid en milieu. Na een korte samenvoeging van antwoorden werden de leerlingen weer bij elkaar geroepen voor een plenaire afsluiting.

De leerlingen leverden zinvolle input aan het onderzoek. Zo gaven leerlingen aan dat het goed zou zijn voor de bereikbaarheid, sociale cohesie en economie, maar werden er ook kanttekeningen geplaatst. Wat zijn de gevolgen voor de natuur en samenleving? De ingevulde antwoorden worden meegenomen in het onderzoek om te kijken welke scenario’s werkelijkheid zouden kunnen worden.