Leerlingen Zuyderzee Lyceum brengen theaterzaal in vervoering

“Spannend, leerzaam en een onvergetelijke ervaring.”

Met of zonder plankenkoorts, alle leerlingen uit 5 vwo van het Zuyderzee Lyceum stonden maandagavond 13 februari op de Avond van de Verbeelding op het podium in een goed gevulde theaterzaal van ‘t Voorhuys.

Poëzieproject
De Avond van de Verbeelding is een poëzieproject van de vakgroep Nederlands en de vakgroep culturele en kunstzinnige vorming. Vijftien jaar geleden bedacht door oud-collega Elles Brons en inmiddels een ware traditie. Bij de Avond van de Verbeelding is het uitgangspunt een gedicht. Dit kan bestaand werk zijn, maar zelf schrijven mag ook. “Op dat gedicht laten zij hun creativiteit los en zij zetten het om in een verbeelding. Elke vorm van creativiteit is mogelijk, als de essentie van het gedicht maar tot uitdrukking wordt gebracht”, vertelt Sydo Andringa een van de docenten Nederlands.

Leerzaam
De leerlingen leren door middel van dit project dat een gedicht verschillende lagen heeft waarbij de vorm en de inhoud vaak samenkomen. Zij komen op een toegankelijke manier in aanraking met poëzie en raken met elkaar in gesprek over de interpretatie van een gedicht. Een gedicht leeft en door de verbeelding komt de poëzie tot leven. Sydo: “De leerlingen proberen de essentie van een gedicht op een creatieve manier te verbeelden. Daarbij is de voordracht cruciaal. Intonatie, ritme en articulatie zijn belangrijk om het gedicht goed ten gehore te brengen. De zaal moet in vervoering gebracht worden.”

Spannend en leuk tegelijk
Sido zit in 5 vwo en heeft erg toegeleefd naar zijn voordracht. “Ik houd van acteren, maar toch zag ik er wel tegenop. Het is best wel wat om voor een grote zaal met publiek te staan.” Maar daar leer je ook weer van. Sido voerde het toneelstuk op met een medeleerling. “Hij staat aan de ene kant van een deur (deze deelt het podium in tweeën), waar hij de realiteit uitbeeldt. Ik sta aan de andere het leven uit te beelden waarnaar wordt verlangd. Tegen het eind van het toneelstuk vallen beide werelden samen, wanneer mijn toneelpartner door de deur komt lopen. Dit idee sloot heel goed aan op het gedicht, dus het kwam gelijk in mij op.”

Het was een prachtige poëzie-avond. Wat een talenten in 5 vwo. Het gedicht ‘Toen ik rozen kreeg’ van Willem Kloos heeft de eerste prijs gewonnen. Het gedicht werd uitgebeeld door Elina, Dan, Linde en Wiktoria.