Leerlingen Zuyderzee Lyceum leren jeu de boules tijdens de dag van de Franse taal

Donderdag 21 maart is de jaarlijkse dag van de Franse taal. De docenten Frans van het Zuyderzee Lyceum junior zetten die dag ‘hun taal’ in het zonnetje. Het landelijke motto van de Dag van de Franse taal is: ‘Vive le sport, vive la francophonie!’ Er is bewust gekozen voor dit motto omdat de Dag van de Franse taal niet alleen gaat over de Franse taal in Frankrijk maar eigenlijk veel breder is.

Dit jaar maakten de leerlingen van de eerste en de tweede klas kennis met de Franse sport ‘jeu de boules’ op de jeu de boules baan van ‘The Flying Boules’ in Emmeloord. De leerlingen kregen uitleg van vijftien enthousiaste vrijwilligers van de vereniging en mochten zelf ook een potje spelen. Een leuke manier om eens met een hele andere sport kennis te maken. Docente mevrouw Vermooten vond het een geslaagde ochtend: “Het is een leuke manier voor jong en oud om elkaar te ontmoeten, maar ook om te zien hoe fanatiek sommige van de leerlingen werden.” Ook de leerlingen zelf waren enthousiast: “Wat een leuk spel, wat leuk georganiseerd en ook bedankt aan de vrijwilligers dat ze ons dit wilden uitleggen.”

Niet alleen was er aandacht voor de sport. Zowel docenten als leerlingen waren uitgenodigd in hun meest Franse outfit naar school te komen. Uiteraard was hier een leuke prijs aan verbonden voor degene met de meest creatieve outfit.