PVV favoriet bij leerlingen Zuyderzee Lyceum

De bovenbouwleerlingen van het Zuyderzee Lyceum gingen maandag naar de stembus. Docente Maatschappijleer, mevrouw Kobus, heeft voor de leerlingen die dag een stemlokaal ingericht in S033 en door de school hangen poster met de politieke partijen. “Ik wilde mijn leerlingen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de verkiezingen. Politiek is nog best lastig, maar op deze manier is het nog leuk ook. We hebben er de hele dag voor ingepland. Per klas komen de leerlingen naar het stemlokaal. Ik doe het gelukkig niet alleen, negen leerlingen komen me helpen.”

Les over politiek
Het is vrijdag, het derde uur. Eén van de havo 4-klassen heeft maatschappijleer. Vandaag staan de verkiezingen op het programma, in voorbereiding op het stemmen maandag. Het is nog wat rumoerig in de klas, maar zodra het scherm aanflitst en kahoot op het scherm staat, wordt het stiller. De eerste namen komen op het scherm als teken dat ze aangemeld zijn. De eerste vraag verschijnt; ‘waar moet je aan denken bij stemmen in de Tweede Kamer’? Weer wat geroezemoes. Sommigen hebben meteen een antwoord, anderen moeten er wat langer over nadenken. De eerste antwoorden worden zichtbaar op het digiboard; kiesrecht, stemmen, saai, regels, partijen, anoniem, CDA, ChristenUnie. En zo gaat het nog even door.

Belangrijk
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om te stemmen? Over deze vraag moet iedereen even nadenken. Hier en daar hoor je leerlingen met elkaar praten. ‘Je hebt invloed op beslissingen van het land mevrouw’, klinkt het door de klas. ‘Ja en je bepaalt dan ook zelf wie er regeert’.

Regels
Mevrouw Kobus vervolgt de les; “Wat mag wel en wat mag niet als je gaat stemmen? In ieder geval niet alle vakjes inkleuren! En ook niet met meerdere personen in een hokje. Daarnaast neem je je identiteitsbewijs mee en je stempas. En vragen waar iemand op gaat stemmen? Ja, niet iedereen vindt dat even prettig. Sommigen houden dat liever voor zichzelf.’
De kandidatenlijst komt tevoorschijn. Bij het zien van zoveel namen hoor je door de klas ‘jeetje wat een lijst. Waarom zoveel mensen?’ Hoe bereid je je dan voor op het stemmen? Dat weten de leerlingen wel; de stemwijzer doen, kijken naar de plannen van de partijen, kijken wie het beste doel heeft en onderzoek doen naar de verschillende partijen.

Stemmen
Maandag 09.00 uur. De eerste leerling loopt binnen om te stemmen. Het stemlokaal is geopend en ook de eerste twee klassen staan klaar om te stemmen. De stemhokjes zijn gevuld en de stembus vult zich in een rap tempo. Om 12.00 uur komt de burgemeester, voor de leerlingen de gelegenheid wat vragen te stellen. Eerst nog wat afwachtend, maar al gauw komt iedereen op dreef: “Meneer, hoe gaat u om met het woningtekort?” “Wat vindt u belangrijk voor het onderwijs?” Maar ook; “Wat zijn de taken van een burgemeester, wat vindt het mooiste aan uw werk en waarom bent u burgemeester geworden?” Het vragen stellen wordt ook even omgedraaid; hoe kunnen jullie meedenken en zouden jullie mee willen denken met ons, met de gemeente? Ja, dat willen ze eigenlijk wel!

Ik vind het mooi dat u dit heeft georganiseerd”, zegt een leerling die net gestemd heeft tegen mevrouw Kobus. “Ik heb het gevoel dat ik met het stemmen iets goeds heb gedaan.” Ook op de gang hoor je leerlingen verder praten. Vragen als ‘op wie heb je gestemd’ en ‘welke standpunten vind je belangrijk’ klinken na.

Uitslag
Om 15.00 uur sluit het stemlokaal en begint het tellen van de stemmen. Op het bord verschijnen de eerste cijfers. Op kop gaat de PVV met 20% van de stemmen. Als tweede met 15% komt de BBB uit de bus en een goede derde vlak onder de BBB is D66.