Zenuwen de baas tijdens het solliciteren

Ruim zestig zesdejaars vwo-leerlingen van het Zuyderzee Lyceum hebben dinsdagavond gesolliciteerd op een baan. Het sollicitatiegesprek was de afronding van een lesonderdeel binnen het vak Nederlands. De gesprekken waren pittig, hier en daar staken gezonde zenuwen de kop op maar de sfeer was goed.

Gesprekken
Zo’n dertig vrijwilligers (o.a. ouders/verzorgers, collega’s, lokale ondernemers en hr-adviseurs) maakten de avond mogelijk. In tweetallen werden de 30 minuten durende gesprekken met de leerlingen afgenomen. De start van het gesprek was een pitch. Tijdens de pitch kreeg de leerling de mogelijkheid om zich te presenteren, om daarna het gesprek te starten. Tijdens het gesprek kregen de leerlingen een situatieschets voorgelegd. Het was aan de leerlingen om te vertellen hoe ze in deze situatie zouden handelen.

Geoefend
De afgelopen maanden hebben de leerlingen tijdens de lessen Nederlands geoefend met het schrijven van een motivatiebrief, cv en het beantwoorden van vragen. Voor de sollicitatie hebben ze in de les een vacature uitgekozen. De vacatures sloten aan bij de studies die de leerlingen in de toekomst zouden kunnen kiezen. Na afloop zijn de leerlingen zichtbaar opgelucht: “Het viel eigenlijk best wel mee. Het is mooi om dit een keer gedaan te hebben”, zegt een van de leerlingen. En een mooi compliment aan de organisatie van een andere leerling: “Misschien wel het meest nuttige project van mijn schoolcarrière.”