Zuyderzee Lyceum gaat havoleerlingen praktische leerweg aanbieden

Het Zuyderzee Lyceum heeft vrijdag 30 september getekend voor het traject 20-80learning. Met het aangaan van deze samenwerking wil het Zuyderzee Lyceum alvast vooruitlopen op de havo-p (praktijk) van de toekomst. Vanaf schooljaar 2024-2025 kunnen havo 4 en 5 leerlingen die voor economie en management kiezen, één dag per week praktijkgericht onderwijs volgen en zijn hiermee beter voorbereid op het vervolgonderwijs.

Initiatiefnemer en locatiedirecteur Gerard Berends is trots op de ingezette vernieuwing. “De havo is een leerweg die vaak in de knel zit tussen het praktijkonderwijs en het vwo. We zagen al geruime tijd in dat we iets moesten doen aan de motivatie van de havoleerlingen bij ons op school. Met name in het vierde en het vijfde jaar. Dat dit nu gelukt is door middel van de samenwerking met 20-80learning, is natuurlijk fantastisch.” De Leerlingen krijgen onder andere vakken als presenteren, communicatie, filosofie en psychologie.

Pilot
Dit schooljaar gebruikt het Zuyderzee Lyceum om het fundament goed neer te zetten. “We focussen ons eerst op het economie en management deel, International Business College genaamd bij 20-80learning. We zetten in op kleine stappen om succesvolle sprongen te kunnen maken. Wanneer dit onderdeel staat kunnen we verder de breedte en/of de diepte in”, legt Berends uit. Het jaar 2023-2024 wordt voor het Zuyderzee Lyceum een pilot jaar en als alles helemaal gereed is, start in het schooljaar 2024-2025 officieel de havo-p.

Samenwerking
De praktijkgerichte havo creëert een prachtige basis voor samenwerking en een goede relatie met het vervolgonderwijs. Zowel met het ROC Friese Poort, als met de ondernemers in de Noordoostpolder en de verschillende serviceclubs. De leerlingen kunnen straks een kijkje nemen in de keuken van het mbo of stages lopen bij verschillende bedrijven en zo praktijkervaring opdoen. Berends: “Dit betekent iets voor ons allemaal hier. We hebben elkaar nodig om het tot een succes te maken.”

Praktische intelligente doeners
Ook de gemeente Noordoostpolder is blij met deze ontwikkeling. Wethouder mevrouw Verduin ziet de gekozen richting als een manier om leren betekenisvoller en leuk te maken, zodat leerlingen met plezier naar school blijven gaan. Dat is passend onderwijs. “Ik hoop dat wanneer de leerlingen in de Noordoostpolder stages lopen, ze na hun studie terugkomen naar de polder. Dat ze een goed beroepsbeeld hebben en succes ervaren in hun vervolgopleiding. Dit is verbinden, innoveren, samenwerken.”

Over 20-80Learning
Leny van der Ham bedacht het 20-80learningconcept in 2008. Zij is directeur/founder van het Center for 20-80learning. Het hoofddoel van 20-80learning is dat de leerling zich bewust wordt van zijn competenties en zijn persoonlijke drive. 20-80learning wil door motiverend, personaliserend, creatief, ondernemend, praktijk- en ontwikkelingsgericht onderwijs, vo-leerlingen en docenten motiveren en stimuleren om te komen tot persoonlijke doelgerichtheid (metacognitie) en plezier. Hierdoor volgen hogere (leer-)prestaties en een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs.